Summer solstice

21 juni 2019 - Hastings, Verenigd Koninkrijk

"Good morning, this is the Breakfast News on BBC One, its  21st of June, its summer solstice!"

Overal ter wereld wordt op 21 juni de Zonnewende gevierd, summer solstice ook wel Litha genoemd, maar nergens zo nadrukkelijk als in Groot Brittannië. Waarom? Je weet het, de Engelsen hechten aan hun tradities, al zijn die eeuwen oud.... en zelfs als die tradities stammen uit een tijd ver vóór het Christendom. In Engeland zijn de vroegere "heidense" feesten heel vanzelfsprekend geïntegreerd in de Angelsaksische cultuur, waarbij 72% van de bevolking lid van de kerk is. En wat is dé plek om summer solstice te vieren? Juist ja, Stonehenge, in Somerset. Stonehenge is mij wat te toeristisch, maar ik zal zeker de nabijgelegen Avebury Stones bezoeken. Wat is er zo bijzonder aan Stonehenge irt summer solstice? Duizenden bezoekers staan bij zonsopgang in de binnenkring van Stonehenge die alleen op deze dag voor bezoekers toegankelijk is. De zon zal alleen op 21 juni exact en precies in het midden van de Heel stone  opkomen, de hoofdingang van de prehistorische tempel. Geen dag eerder of later, net als deze op midwinter precies zal verschijnen boven de achteringang. Hoe dit tot stand is gebracht stelt de huidige wetenschap nog steeds voor een volstrekt raadsel. Waar haalden onze voorouders de kennis van astronomie. geometrie en bouwkunst vandaan? Recent onderzoek maakt duidelijk dat de bouwers van Stonehenge de stelling van Phytagoras al toepasten 2000 jaar vóórdat de Griekse filosoof deze 'uitvond'.

1. Ton Altena:
    22 juni 2019
    Reactie op foto: God save the Queen and Mark and Spencers!