St. Nectan & André Rieu

8 juli 2019 - Bideford, Verenigd Koninkrijk

Ach weet je, Tintagel, King Arthur, er is al zoveel over gezegd, laat maar. De plaatselijke bevolking verdient er een goede boterham aan, Tintagel is een zeer druk bezocht toeristisch dorpje. Maar hún held is St. Nectan. Tegen het einde van de 6e eeuw moet deze van oorsprong Ierse monnik hier zijn neergestreken. Hij leefde als een kluizenaar, woonde diep in de bossen van Tintagel. Hij schijnt in de naam van Christus verschillende wonderen te hebben verricht en vooral zieken genezen te hebben in dit dan nog voornamelijk Keltische gebied. Hij leefde van wat de bevolking hem schonk. Op een dag ontvangt hij van een rijke boer twee koeien omdat hij zijn dochter heeft genezen. Dit komt een paar boeven ter ore en ze stelen de koeien. Als Nectan er achteraan gaat hakken ze zijn hoofd eraf. Doodleuk pakt hij het op en loopt met zijn hoofd onder zijn arm terug naar zijn hut. Nou, King Arthur, kom daar maar eens om... Bij Thevery waterval kun je nog steeds de bloedsporen in de stenen zien zitten. Vlakbij is nu de St. Nectans holy well (heilige bron). Nectan werd heilig verklaard en dat met de bron ging vermoedelijk zo: De plaatselijke kerkvader; "Zeg kunnen we die onzin met die Nectan niet wat meer naar onze hand zetten? Er is toch daar in de buurt zo'n bron waar die heidenen hier altijd heengaan? Nou, dat is dan vanaf vandaag de heilige bron van St Nectan. O ja, niet een bordje vergeten met 'donations for the Church welcome' ".

Vandaag kom ik bij de Morissons (salad mealdeal!) Een alleraardigste oude man tegen die zich 2 x voorstelt, maar ik kom er niet uit, ik houd het maar op Bud. Hij wil alles weten over mn reis en vraagt of ik vanaf Tintagel over de kustweg ben gekomen. Ja. "Ha ha ha you can't cycle there son". Ik ben het hardgrondig met hem eens (zie foto 30% stijgingsperc.). "Touring cards get stuck there you know, trying to get up". Vervolgens zegt hij dat hij in Nederland is geweest voor een optreden van André Rieu. Hij beschrijft hem alsof hij het 8e wereldwonder heeft gezien. De bewieroking gaat zover dat Rieu de status van St. Nectan ver overstijgt. Vervolgens vraagt hij "what do you think of André?" Tja, wat zeg je dan?

1. Ria Kerssies:
    9 juli 2019
    Geweldige strip ook . Te leuk.