Een nare kraak en Opa Luining

24 juni 2019 - Romsey, Verenigd Koninkrijk

Vandaag van Bognor Regis naar Southampton, 83 km. Viel niet tegen, voel mn beenspieren wat me een goed teken lijkt. Kan nog wel wat spieren gebruiken als ik over een week in Devon en Cornwal kom. Vanmorgen: na 20 km komt er een nadrukkelijk gekraak uit mn cranckstel. Dan gebeurt het; mn gedachten slaan op hol: Shit! Vast een versleten lager, probleem, fietsenmaker, hebben ze dit lager wel en zo niet wat dan .... etc. etc. Dit is wat er gebeurt, je brein gaat onmiddellijk rampscenario's schetsen. Een mens lijdt het meest door het leed dat hij vreest. Dus..... nee, niet gelijk het ergste denken, laten we het wat aanzien. En ik stop de negatieve gedachten, ze zijn nergens bij behulpzaam. Gek, dan schiet Opa Luining in mn gedachten; de Opa van Jeannette, haar vier zussen en broer. Hij was dik halverwege de negentig en zeer actief betrokken en helder. Hoe is het Opa? "Goed! Ja, ik voel weleens wat hoor....". Daar liet hij het dan bij. Op zo'n leeftijd had hij voldoende reden om zich zorgen te maken over z'n gezondheid en hij hield van het leven. Maar zijn "Ja, ik voel weleens wat hoor..." was een soort van berusting: ik neem mijn gezondheid zoals het is en je hoort me niet klagen. Komt wat komt.... Zo wil ik met de nare kraak omgaan: "Ach, je hoort wel eens wat....." Nog een paar zinnen over Opa Luining: Eigenlijk was hij een engel vermomd als een opa. God had allang het noodlot aan zien komen dat Jeannette, haar zussen en broer zou treffen. Daarom stuurde hij alvast (opa) Bernardus Luining naar aarde. De meeste mensen worden geboren voor zichzelf, maar bepaalde mensen worden geboren om anderen licht en vreugde te brengen: en dat konden de Bosschertjes wel gebruiken. Wat een unieke, lieve mooie Opa was dat en wat een voorrecht om hem gekend te hebben. De nare kraak in mn cranckstel zit er nog....

1. Erik en ina:
    24 juni 2019
    Opa zou er nog aan toevoegen heb vertrouwen jongkerel!!
  2. Ito:
    25 juni 2019
    Sterkte, neem aub regelmatig wat rust😄🚲☀️Mooi weer daar nu? Genieten maar! Groet uit Amsterdam
  3. Ria Kerssies:
    25 juni 2019
    Jan toch wat ontroer je mij ontzettend met je verhaal over opa. En het is zo waar wat je zegt. Op je pelgrimstocht komen deze gedachten boven. Wel benieuwd hoe het verder gaat met de lager.......
  4. Esmee:
    Bijzonder mooi stukje ❤️
  5. Dineke:
    26 juni 2019
    Mooi dat opa Luining zijn optimisme nog steeds werkt. Leuk om je verhalende lezen, zie alweer uit naar de volgende
    Lieve groet Paul en Dineke
  6. Guus geniet:
    26 juni 2019
    Nooit geweten dat zo'n belangrijk onderdeel van onze fietsen cranckstel heet! Wat kun jij toch prachtig schrijven Jan. Dát geeft geeft mij licht en vreugde! Een mooie reis verder!
  7. Sterre:
    26 juni 2019
    Hi pap! Leuk om je reis op deze manier mee te kunnen lezen. Hendri en ik checken dagelijks of je iets nieuws hebt gepost.
  8. Bennie en Gini:
    28 juni 2019
    Wat een prachtig verhaal Jan over opa. Hij was inderdaad een engel..
  9. Henk en Hennie:
    3 juli 2019
    Slik... wat mooi dit! Zet m op, t is nog nooit zo duuster ewest of t wordt wel weer licht;) Helden; opa luining EN ome jan(want die heeft ook heel wat wijsheden, liefde en vertouwen aan mij gegeven), dikke knuffel leonie