Carrek Loos y'n Coos

2 juli 2019 - Penzance, Verenigd Koninkrijk

Vandaag heerlijke fietstocht. Mijn Komoot app heeft veel binnenweggetjes voor me ingepland. Hier kunnen onmogelijk 2 auto's elkaar passeren dus om de paar honderd meter van die geïmproviseerde uitwijkplekken. De stijgende auto moet in zijn achteruit. Je komt hier weinig auto's tegen, maar als je in een afdaling zit (30 á 40 km/h) mag je hopen dat hij je op tijd ziet. Harder ga ik niet naar beneden, ik heb gemerkt dat de fiets in een afdaling met 50 km/h enorm begint te trillen en slingeren. Ik denk dat de krachten op het frame dan te groot worden. Flink in de remmen dan dus, die dan zoveel kabaal maken dat ze me een Canterbury kunnen horen aankomen. Da's dan wel weer handig.

Net voordat ik het historische dorpje Marazion binnen rijdt, aan de linkerkant doemt het op: Carrek Loos y'n Coos, oftewel St Michaels Mount. Veel mensen kennen St. Mont Michel in Normandië, dit is zijn tweelingbroer. St. Michaels Mount is eeuwenlang een pelgrimsplaats die te voet alleen bij eb bereikbaar is. Verwachtingsvol heb ik mijn fiets een plekje gegeven en loop over het oeroude pad naar boven. Maar waar ik had verwacht halverwege, blootvoets, een achterkleindochter van Franciscus van Assisi tegen te komen, met het geluid van zingende monniken op de achtergrond: een toeristenfuik.... Hordes Amerikanen, Duiters en Japanners. Ik kijk snel wat rond en ben weer weg. Wist je dat St. Michaels Mount op de St. Michaels Leyline ligt? Als je wilt weten wat dat is, google daar maar eens op. Ik zal nog verschillende plekken bezoeken die op die lijn liggen.

1. Ria Kerssies:
    2 juli 2019
    Na zware dagen gelukkig een wat betere tocht voor jou vandaag. Het is een plezier om je dagelijks te volgen.